پشت درهای گیلاسی، توس یا افرای کابینت آشپزخانه، چوبی است که برای ساخت جعبه کابینت استفاده می شود - پشت، کناره ها، بالا، قفسه ها و پایین. معمولا دو گزینه برای ساخت جعبه کابینت وجود دارد: تخته سه لا و تخته خرده چوب. تخته سه لا از لایه‌هایی از روکش چوبی تشکیل شده است که به هم چسبیده‌اند و دانه‌های چوب را به طور متناوب برای پایداری تغییر می‌دهند. تخته خرده چوب (همچنین به عنوان تخته مبلمان نیز شناخته می شود) از الیاف چوبی ساخته شده است که به هم چسبانده و فشرده شده و گاهی اوقات از قالب استفاده می شود. هر ماده دارای مزایایی است که باید در نظر گرفته شود.

 

به طور کلی تصور می شود که تخته سه لا در هنگام ساخت کابینت محصول بهتری باشد. تخته سه لا طول عمر بالایی دارد زیرا پیچ ها و سایر بست های مکانیکی را با کارایی بیشتری نگه می دارد. پل کیفر، کارمند BBR که 20 سال تجربه دارد، گفت: این دارای خواص کششی و برشی برتر است (به این معنی که در برابر نیروهای کششی و حرکت پهلو به پهلو مقاومت می کند) و مزیت کمی در مقاومت فشاری (توانایی تحمل وزن) دارد. نجاری تخته سه لا نیز وزن کمتری نسبت به تخته خرده چوب دارد که می تواند هنگام آویزان کردن کابینت های بزرگ قابل توجه باشد. علاوه بر این، تخته سه لا اتصالات چسب را بهتر از تخته خرده چوب نگه می دارد و در برابر فرورفتگی و خراش مقاومت بیشتری دارد.

 

تخته خرده چوب مزایای خاص خود را دارد، از جمله ثبات ابعادی بیشتر: به دلیل نوسانات دما و سایر تغییرات در محیط، تاب نمی خورد. مهمتر از همه، تخته خرده چوب کمتر از تخته سه لا هزینه دارد. تخته خرده چوب اغلب از تکه های چوبی ساخته می شود که زباله محسوب می شود. بسیاری از تولیدکنندگان تخته سه لا نیز از بقایای آن تخته خرده چوب می سازند. به همین دلیل تخته خرده چوب قیمت کمتری دارد. لیندا لسینا، طراح آشپزخانه Boston Building Resources گفت: با استفاده از تخته خرده چوب، می توان بین 8 تا 12 درصد در هزینه کابینت صرفه جویی کرد. در میان خطوط کابینت BBR، تخته خرده چوب به عنوان گزینه ای از Candlelight، Imperia و Purekitchen موجود است.

 

یک نقطه ضعف اصلی تخته خرده چوب عدم مقاومت آن در برابر رطوبت است. اگر رطوبت از طریق دانه های انتهایی جذب شود، تخته خرده چوب متورم می شود - به عنوان مثال، اگر آب روی زمین با لبه ناتمام پایین جعبه کابینت تماس پیدا کند. برای رفع این مشکل احتمالی، Imperia انتهای تمام قطعات تخته خرده چوب را با نوار لبه می‌بندد. همچنین ممکن است نصاب هنگام نصب باکس های کابینت لبه های پایینی آنها را با روکش شفاف ببندد. تخته سه لا، اگرچه در برابر آب مقاوم تر است، اما در شرایط مرطوب مداوم نیز دوام زیادی ندارد.

 

 

نکته مهم این است که تخته سه لا و تخته خرده چوب می توانند از نظر کیفیت بسیار متفاوت باشند، بنابراین نمی توان گفت که یکی از آنها همیشه بهتر از دیگری است. کیفیت تخته چندلا بستگی به تعداد لایه ها و ضخامت چوب دارد. لایه های کمتر پایداری کمتری دارند، بنابراین تخته سه لا با کیفیت، لایه های بیشتری خواهد داشت. کیفیت نیز بستگی به چسباندن لایه ها به هم دارد. تخته سه لا با کیفیت پایین دارای شکاف هایی است که باعث می شود کمتر قابل اعتماد باشد. به گفته لیندا، تخته سه لا که برای کابینت های بدون قاب استفاده می شود، معمولا بین هفت تا نه لایه و ضخامت 3/4 اینچ دارد. برای کابینت های قاب چهره، از تخته سه لا نیم اینچی برای کناره ها، بالا و پایین استفاده می شود زیرا فریم به ساختار کلی جعبه استحکام می بخشد. قفسه ها تخته سه لا 4/4 اینچی هستند. بنابراین، اگرچه تخته سه لا به طور کلی برتر است، اما موارد زیادی وجود دارد که تخته خرده چوب به اندازه کافی خوب عمل می کند تا صرفه جویی در هزینه را توجیه کند.

 

کیفیت تخته خرده چوب به اندازه ذرات تشکیل دهنده آن، چسبی که آن را در کنار هم نگه می دارد و چگالی تخته بستگی دارد. از آنجایی که تخته خرده چوب را می توان از ضایعات چوبی زیادی تهیه کرد، کیفیت آن می تواند بسیار متفاوت باشد. ذرات کوچکتر تخته را با کیفیت بهتر، متراکم تر و سنگین تر می کند. یکی از بهترین انواع تخته خرده چوب تخته فیبر با چگالی متوسط ​​(MDF) است که کیفیت بالایی دارد، اما می تواند بسیار سنگین باشد و آویزان کردن کابینت های بزرگ را دشوار کند. تخته خرده چوب نیز به راحتی خراشیده یا خراشیده می شود. با این حال، اگر با روکش چوبی یا ورقه ورقه محافظت شود، این مسئله چندان مشکل ساز نیست.

 

 

از آنجایی که تخته سه لا از بسیاری جهات بر تخته خرده چوب برتری دارد، اگر هزینه آن مشکلی نداشته باشد، معمولاً انتخاب بهتری است. با این حال، این واقعیت که تخته خرده چوب ارزان تر است، آن را در بسیاری از موقعیت ها به یک انتخاب معقول تبدیل می کند. اگر کابینت بزرگ است و قرار است آویزان شود، تخته سه لا شاید گزینه بهتری باشد زیرا سبک تر است. در اکثر موقعیت های دیگر، تخته خرده چوب تقریباً به خوبی تخته سه لا کار می کند. هنگام بازسازی، حتماً مزایای تخته سه لا را در مقابل محدودیت های بودجه خود در نظر بگیرید تا تصمیم بگیرید که کدام انتخاب بهترین است. تفاوت لترون و ام دی اف و اطلاعات کامل درمورد انواع کابینت ام دی اف را در سایت صنایع چوب احمدی بخوانید.